Dæk Analyse |
Kanon nyhed fra Hunter: GSP9700 - verdens eneste vibrations analysesystem til perfekt matching af dæk og fælge |
|
Dette system er ikke kun en afbalanceringsmaskine, men det mest perfekte "Matching" system, der findes til dags dato. Hjul-relaterede vibrationer kan derfor elimineres ved at matche de rigtige dæk og fælge. Flere førende dæk- og bilproducenter har allerede taget GSP9700 til sig, og ros høres fra alle verdenshjørner. |
|
GSP9700 er udstyret med en oppumper station, der sikrer det korrekte lufttryk i dækket. På skærmen vises der et analogt manometer. |
|
Vha. tasterne kan man pumpe mere luft i dækket, eller fjerne luft fra dækket. |
|
GSP9700 måler dækkets hårdhed hele vejen rundt. Dette sker ved at en rulle trykkes ned på dækket under måleforløbet, med op til 635 kg tryk. Dermed måles "Force variation" som betyder dækstivhedsændring. Rullen hjælper desuden med at sætte et dæk på plads i fælgen, og giver yderligere mulighed for at finde fejl i dækkets opbygning. |
|
Samtidigt er det muligt at måle fælgens og dækkets højde- og sidekast, ved hjælp af elektroniske målearme. |
|
Dette kan gøres med et dæk monteret. Man trykker rullen ind fra venstre og højre side, trykker på knappen på højre side, og hjulet kører rundt. Efter afsluttet måling får man et hurtigt overblik over fælgens tilstand. Er fælgen udenfor tolerance, gør maskinen opmærksom på dette. |
|
Fælgens højde- og sidekast kan også måles uden dæk monteret. En stålkugle trykkes ind mod fælgen, og kastet kan måles. |
Vægten påsættes for neden af fælgen, for at gøre det nemmere at se. Maskinen drejer efter afbalanceringen dækket automatisk til den stilling, hvor vægtene skal sidde. Man kan desuden skjule vægtene bag egerne, også hvis egerne er placeret asymmetrisk på fælgen. |
|
Med GSP9700 er det muligt at inddele dæk og fælg fra samme gruppe, så disse kan matches. På skærmen vises der samtidig det punkt, hvor dækket er hårdest og fælgen har sit laveste punkt. Dækket og fælgen udstyres derefter med en markering, så man ved f.eks. sener montering kan finde den perfekte matching og dermed opnå det bedste resultat. Den samme metode anvendes af dæk/fælgproducenterne. På nye biler forlanger bilproducenterne at dæk og fælge er udstyret med prikker, der fortæller hvordan dækket skal placeres i forhold til fælgen. Den eneste forskel er at de anvendte maskiner hos disse producenter kan koste op til flere millioner kroner. |
|
Ønsker man f.eks. at måle alle eller udvalgte fælge og dæk, der f.eks. kommer ind på lager, kan man forsyne disse med et gruppemærke, som vises på farveskærmen af GSP9700. Dæk og fælge sættes tilbage på hylden, og når der skal matches, behøver man bare at vælge de fælge og de dæk fra den samme gruppe, for at opnår det bedste matching resultat. |
|
GSP9700 kan naturligvis også vise, hvordan et dæk skal sidde på en fælg. Den store forskel mellem GSP9700 vibrations analysesystem og andre afbalanceringsmaskiner er at GSP9700 simulerer kørsel på vejen og baserer ikke målingen udelukkende på elektroniske beregninger. Dermed opnår man et realistisk resultat. |